راهنمای آزمون شهری - بخش پنجم ( نمونه سوال آیین نامه ) - نمونه سوال آیین نامه ( رایگان )

ارسال شده توسط | مهر ۲۸, ۱۳۹۵ | آموزش ها | نظری ثبت نشده

راهنمای آزمون شهری - بخش پنجم ( نمونه سوال آیین نامه )

راهنمای آزمون شهری – بخش چهارم ( نمونه سوال آیین نامه )

با سلام خدمت کاربران عزیز کوئیزی در چند نوشته آینده با آموزش نکات آزمون شهری با عنوان ” راهنمای آزمون شهری “در خدمت شما هستیم که توسط یکی از کاربران آماده شده و در اختیار ما قرار گرفته است تا به صورت رایگان در اختیار همه عزیزان قرار گیرد. لطفا تجربیات خودتون رو در بخش نظرات این نوشته در اختیار دیگران قرار دهید.

بخش پنجم

قانون ایست:

هرگاه خواسته باشید ایست کنید پس از اینکه اتومبیل را متوقف کردید ابتدا دنده را خلاص نمایید بعد پا را از روی کلاج بردارید ولی ترمز را رها نکنید و اگر توقف شما بیشتر از ۲۰ ثانیه طول بکشد باید ترمزدستی را بکشید چون برای سیستم و بوستر ترمز ضرر دارد در صورتیکه توقف شما از ۳ ثانیه کمتر باشد نیازی نیست دنده را خلاص کنید فقط باید از دنده یک بودن اتومبیل مطمئن شوید بعد حرکت کنید و اگر از سه ثانیه بیشتر شد اول دنده را خلاص کنید بعد پا را از روی کلاج بردارید دقت کنید بعد از اینکه دنده را خلاص کردید پا را حتما از روی کلاج بردارید چون برای بلبرینگ کلاج وخورشیدی دیسک ضرر دارد و اگر خلاص نکردید و پا را از روی کلاج بردارید اتومبیل رو به جلو پرت شده و خاموش میشود و احتمال برخورد وجود دارد.

.کلاج:
پدال کلاج در سمت چپ پدال ترمز قرار دارد و  فقط با پای چپ کنترل میشود بهتر است پاشنه پای چپ را روی کف اتومبیل گذاشته و پنجه ی پا روی پدال قرار دهید.

وظیفه ی کلاج سه چیز میباشد.
الفوصل کردن و برقراری انتقال نیرو از موتور به گیربکس و از گیربکس به چرخها که دنده جلو باشد به جلو و دنده عقب به سمت عقب حرکت میکند.

ب- خلاص کردن یا قطع کردن ارتباط بین موتور و گیربکس و چرخها

 ج- تعویض دنده

حال به شرح آنها می پردازیم:                                                          
الف- وصل کردن وبرقراری انتقال نیرو:

وقثی گاز میدهید اتومبیل در حال تولید نیرو میباشد و این نیرو روی دور موتور مشاهده میشود بطور مثال اگر دور موتور روی عدد ۲۰۰۰ باشد یعنی میل لنگ ۲۰۰۰ دور در دقیقه میچرخد و وقتی اتومبیل را درون دنده قرار دهید و بخواهید کلاج را بالا بیاورید این نیروی تولید شده توسط گاز و موتور را بوسیله ی گیربکس به چرخها منتقل میکنید اگر این انتقال بصورت ناگهانی وسریع انجام شود باعث ایجاد شوک به چرخها شده و موجب پرت شدن اتومبیل میشود پس باید کلاج را به آرامی بالا بیاورید تا عمل اتصال دیسک و صفحه کلاج به آرامی انجام شود در این صورت حرکت شما در کمال آرامش و نرمی خواهد بود.
ب- خلاص کردن دنده:

وقتی کلاج را تا انتها بگیرید ارتباط بین چرخ و موتور قطع میشود یعنی دیسک و صفحه کلاج از همدیگر جدا شده و دنده بصورت موقت خلاص شده و باید دنده را خلاص کنید تا بتوانید پا را از روی کلاج بردارید.
ج-تعویض دنده:
موقعیکه کلاج را تا انتها فشار دهید دریچه ی همه ی دنده ها باز شده شما میتوانید دسته دنده را درون هر دنده ای قرار دهید.

  1. فرمان:

بهترین حالت قرار گرفتن دست در نیمکره ی بالای فرمان میباشد و فاصله دو دست نباید از یک وجب کمتر باشد و حداقل فاصله ی بین دو دست ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه و حداکثر ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه میباشد و به چند علت بهترین حالت قرار گرفتن دو دست بر روی فرمان جهت کنترل فرمان هنگام حرکت در مسیر مستقیم به صورت ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه میباشد و دست نباید روی فرمان جابجا شود و بهتر است ثابت باشد و به فرمان نگاه نکنید.

الف- پس از یک رانندگی طولانی دستها و بازوها کمتر خسته میشود.
ب- بعد از گذشت چند ماه یا سال از رانندگی استیل بدن ما به هم نمی خورد.
ج- در سرعتهای بالا باعث بر هم خوردن تعادل اتومبیل و عدم کنترل فرمان نمیشود.
پس بنابراین بهترین حالت چرخاندن فرمان در گردشها دورها و سرپیچهای خطرناک در اتومبیلهای سواری بصورت ضربدری (دست روی دست) و از قسمت بیرونی فرمان و در اتومبیلهای سنگین  بدلیل بزرگ بودن غربیلک فرمان فقط از حالت ساعت ۹ و ۱۵  دقیقه و هنگام چرخاندن فرمان بدلیل بزرگ بودن غربیلک فرمان را از قسمت داخلی گرفته و بچرخانید و هیچگاه از قسمت پایین فرمان جهت کنترل و هدایت اتومبیل استفاده نکنید.

حرکت دادن اتومبیل در سه جا باید تمرین و انجام شود:

الف-در مسیرمستقیم و کفی

ب-در گردش به راست و چپ و دور زدن

ج-در سربالایی و سرازیری(شیب)
ابتدا بهتر است شروع فراگیری حرکت دادن اتومبیل در مسیرهای باز و مستقیم باشد.
الف- قانون حرکت در مسیر مستقیم و کفی:

  1. ابتدا کلاج را تا انتها گرفته ودسته ی دنده را درون دنده ی یک قرار دهید.
  2. کمی گاز بصورت ثابت بطوریکه قطع نشود.(دور موتور روی دو یا بیست)
  3. همزمان کلاج را آرام آرام بالا بیاورید تا موقعیکه احساس کنید اتومبیل با نیروی موتور شروع به حرکت کرده(دنده در گیر شود) که به آن نقطه ی حرکت کلاج میگویند.
  4. کلاج را در نقطه ی حرکت مثل گاز ثابت کرده و مقدار دو الی سه متر جلو رفته ) یا چند ثانیه کلاج را ثابت نگه دارید) و در اینجا حرکت انجام شده و با خیال راحت کلاج را رها کرده و به گاز دادن خود ادامه دهید باید توجه کنید که کلاج را در دنده ی یک یکدفعه رها نکنید(فکر کنید یه فنر زیر پای شما قرار دارد فنر پای شما را به بالا فشار می دهد و پای شما پدال را به پایین فشار میدهد) که اتومبیل به جلو پرت شده و خاموش میشود در ضمن موقع حرکت کردن کار کلاج بر عکس کار ترمز و گاز میباشد و آن را از پایین به بالا رها میکنید و نسبت آن با گاز بشکل حرکت دو کفه ی ترازو یا الاکلنگ میباشد و پس از طی مسافت پنجاه متر باید ایست کنید و پس از توقف کامل دنده را خلاص نموده و قانون ایست را انجام دهید و اینکار را بصورت ممتد انجام دهید تا:

اولا- ایست ها و ترمزها کاملا آهسته و بی خطر شود.

ثانیا- حرکت در مسیر مستقیم وکفی برای شما کاملا راحت و روان شده و برای پاهایتان ملکه گردد.
ب-کنترل کلاج در گردش به چپ و راست و دورزدن:

برای تمرین به محیطی نیاز داریم که کاملا بی خطر و ایمن باشد و امکان دور زدن به چپ و راست بدون تردد اتومبیل وجود داشته باشد در شروع  حرکت مستقیم کلاج را دو الی سه متر در نقطه ی حرکت باید ثابت نگه دارید اما در دور زدنها و گردشها کلاج را در نقطه ی حرکت به قدری نگه دارید تا اتومبیل کاملا در مسیر مستقیم قرار گرفته و صاف شود کلاج را رها کنید و گاز را فشار دهید.

حرکت لاک پشتی:

حرکت دادن اتومبیل به صورت سانتی متری جهت انجام کارهایی که به دقت و مراقبت بسیار زیادی نیاز دارد مثل دور زدن یا پارک دوبل را حرکت لاک پشتی میگویند که فقط در دنده یک و عقب قابل اجراست.

اوج کنترل اتومبیل زمانی است که شناخت کاملی از کلاج و نقاط مختلف آن داشته و نحوه ی استفاده از آن جهت حرکت دادن اتومبیل به صورت سانتیمتری را یاد گرفته باشید و به راحتی بتوانید از آن بهره ببرید بنابر این ابتدا باید نقاط مختلف کلاج را بشناسید. بخش آشنایی با کلاچ در نوشته بعدی تقدیم خواهد شد به زودی لینک نوشته مذکور به همراه نمونه سوالات آیین نامه جدید به سایت اضافه می شود.

این بخش پنجم راهنمای آزمون شهری بود شما می توانید برای مشاهده بخش اول ” راهنمای آزمون شهری آیین نامه ” به لینک مورد نظر مراجعه کنید امیدواریم مفید فایده واقع شود در صورتی که شما با بخشی از این متن مخالف هستید یا نظر بهتری دارید لطفا در نظرات با ما در میان بگذارید تا اصلاح شود.

نظر فراموش نشه

راهنمای آزمون شهری آیین نامه شامل قسمت های مختلفی است که به مرور در سایت قرار داده خواهد شد فقط از شما خواهش میکنیم تا جاییکه امکان دارد این صفحه را در شبکه های اجتماعی خود مخصوصا گوگل پلاس یا فسیبوک با کامنت راهنمای آزمون شهری آیین نامه به اشتراک بگذارید.

همچنین شما می توانید برای مشاهده نمونه سوالات آیین نامه به صفحه مورد نظر مراجعه کنید، یک مکان دیگر آموزش تابلوهای راهنمایی رانندگی با استفاده از فلش کارت کارت هست که با کلیک روی لینک مور نظر میتوانید به رایگان از آن استفاده کنید بخش راهنمای حق تقدم یا به عبارت بهتر نمونه سوالات حق تقدم آیین نامه نیز در دسترس شماست.

دانلود بسته کامل نمونه سوالات آیین نامه ویرایش جدید

سوالات فنی آیین نامه

راهنمای آزمون شهری
بهترین سوالات فنی آیین نامه
راهنمای آزمون شهری
Written by: سازمان راهنمایی رانندگی
Date Published: 10/10/2016
بهترین سایت برای آزمون آنلاین آیین نامه
4.9 / 5 stars
لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[تعداد رای کل امروز: 0 میانگین: 0]

با ارسال نظر خود ما را در بهبود عملکرد سایت یاری کنید

ایمیل شما به هیچ وجه منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری را پر کنید.